ریتون؛ نسل تازه‌ای از راهکارهای بیمه‌ و بیمه‌گری دیجیتال

روابط عمومی ریتون
ریتون، ارائه دهنده راهکارهای بیمه گری

ریتون با ماموریت و هدفی روشن وارد عرصه صنعت بیمه شده است: ارائه نرم‌افزار و خدمات دیجیتال که فرایندهای پیچیده بیمه را به تجربه‌ای ساده، شفاف و دسترس‌پذیر تبدیل کند. این شرکت تلاش دارد به همان شکلی که شرکت‌های بزرگ بانکی در حوزه فناوری نقش‌آفرینی می‌کنند، برای بیمه نیز تحول ایجاد کند.

در این راستا مدیران ریتون در گفت‌وگویی که به تازگی با رسانه پیوست داشتند، از مسیر پیش‌روی این شرکت و چشم‌انداز آن صحبت کردند که در ادامه بخش‌هایی از گفته‌هایشان را می‌خوانید.

از توسعه نرم‌افزار تا بهبود تجربه مشتری

فرهنگ فرزان، مدیرعامل ریتون در این گفت‌وگو با اشاره به هدف ریتون درباره دسترس‌پذیری خدمات بیمه در کشور عنوان کرد: «در حال حاضر، مشتری برای خرید بیمه، دریافت خسارت یا انجام هر فرایند مرتبط با آن، باید حضور فیزیکی داشته باشد و با پیچیدگی‌های کاغذبازی و رفت‌وآمد مواجه شود. هدف ریتون این است که از لحظه خرید بیمه تا لحظه دریافت خسارت، کل فرایند برای یک کاربر به‌صورت دیجیتال و بدون حضور فیزیکی انجام شود.»

فرهنگ فرزان، مدیرعامل ریتون
فرهنگ فرزان، مدیرعامل ریتون

به گفته او، این رویکرد که می‌توان آن را معادل Seamless Insurance دانست، تجربه‌ای مشابه پرداخت دیجیتال بدون وقفه ارائه می‌دهد و مفهومی است که ریتون به صورت مداوم بر آن تأکید دارد. البته که شرکت به موضوعی فراتر از دسترس‌پذیری ساده می‌اندیشد و هدف نهایی‌اش، تبدیل بیمه از صرفا محصول به تجربه‌ای دیجیتال و شخصی‌سازی‌شده است. در این تجربه، بیمه به شکل نهفته (Embedded) ارائه می‌شود؛ یعنی به عنوان بخشی از سایر خدمات در دسترس قرار می‌گیرد، همان‌طور که آب یا انرژی به‌راحتی در دسترس است و نیازی به اقدام جداگانه ندارد.

معماری میکروسرویس؛ منعطف و مقیاس‌پذیر

علیرضا شکیبایی، معاون توسعه محصول ریتون در خصوص مدیریت تنوع خدمات بیمه و ارائه سریع‌تر محصولات، به معماری میکروسرویس اشاره کرد که در نسل دوم سامانه‌های ریتون در حال اجراست. او توضیح داد: «معماری میکروسرویس در مقایسه با سامانه‌های مونولیتیک، امکان ارائه سریع محصولات جدید، یکپارچه‌سازی آسان با سایر اکوسیستم‌ها و مقیاس‌پذیری متناسب با نیاز کسب‌وکار را فراهم می‌کند. همچنین این معماری به امنیت و پایداری سیستم کمک می‌کند. خطاها در آن محدود و آپدیت‌ها بدون توقف سیستم انجام می‌شوند. همچنین ترافیک سنگین یک ماژول، تأثیری بر سایر بخش‌ها ندارد. با چنین زیرساختی، ریتون می‌تواند فیچرهای جدید را بدون آسیب به سیستم ارائه کند و تجربه مشتری را بهبود دهد.»

هوش مصنوعی؛ راهکاری برای پیچیدگی‌ها

شکیبایی درباره نقش هوش مصنوعی در ریتون این گونه توضیح داد که این فناوری در دو بعد توسعه محصول و خدمات مشتری قابل اجراست. در بخش توسعه محصول می‌توان به کمک هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، مدیریت ریسک و استراتژی فروش و خدمات را تعیین کرد. در کنار آن، در بحث ارائه خدمات به مشتری، خسارت‌ها و پردازش مدارک سریع‌تر ارزیابی خواهد شد و تجربه شخصی‌سازی‌شده را به مشتری ارائه می‌دهیم. این رویکرد کمک می‌کند فرایندهای پیچیده بیمه تسهیل شوند و خدمات با دقت و سرعت بیشتری به مشتریان ارائه شود.

علیرضا شکیبایی، معاون توسعه محصول
علیرضا شکیبایی، معاون توسعه محصول ریتون

نگاهی کل‌نگر به تحول دیجیتال در بیمه

حامد بهروز، معاون توسعه کسب‌وکار ریتون به نقشی که این شرکت در تحول اکوسیستم بیمه دارد و همچنین نگاه جامع به آن اشاره کرد. او در این باره گفت: «ریتون با نگاه به کل اکوسیستم بیمه تلاش دارد همه بازیگران، از شرکت‌های بیمه تا شبکه‌های فروش و ارائه‌دهندگان فناوری را روی یک بستر مشترک جمع کند. این موضوع، امکان ارائه خدمات مشترک و هم‌افزایی میان بازیگران مختلف را فراهم می‌کند.»

حامد بهروز، معاون توسعه کسب‌وکار ریتون

به عقیده بهروز،‌ این مدل همچنین راه را برای اجرای بیمه‌گری نهفته (Embedded Insurance) باز می‌کند؛ یعنی بیمه به طور طبیعی و به صورت غیرمستقیم همراه با سایر سرویس‌ها ارائه ‌شود. این تجربه باعث می‌شود مشتری بدون نیاز به اقدام مستقیم، از مزایای بیمه بهره‌مند و بیمه به یک تجربه روزمره و ملموس تبدیل شود.

گزارش ویدیویی این گفت‌وگوها را می‌توانید در آپارات پیوست ببینید.

مطالب مرتبط
مطالب مشابه