ریتون پیشگام نوآوری در صنعت بیمه

راهکار جامع بیمه‌گری

هسته جامع بیمه‌گری ریتون (Core insurance)، یک نرم‌افزار سازمانی تحت وب است که تمامی نیازهای عملیات بیمه‌گری یک شرکت بیمه در بخش‌های مختلفی همچون استعلام، صدور، الحاقیه، خسارت و انواع رشته‌های بیمه‌ای در شاخه‌های اموال و اشخاص را به‌صورت مکانیزه پوشش می‌دهد. طراحی ماژولار این سیستم امکان ارائه سامانه‌های تخصصی رشته‌محور را فراهم کرده و به‌دلیل به‌کارگیری معماری سه لایه و فناوری‌های توزیع بار و پردازش موازی پاسخگوی نیازهای استفاده‌کنندگان در حجم بالا است.

ویژگی‌های راهکار جامع بیمه‌گری
امکان ارائه محصولات ترکیبی

تعریف بسیار منعطف محصولات بیمه‌ای

اطلاعات و مقادیر اولیه پارامتریک

مدیریت تاریخچه‌ای منطق محاسباتی و کنترلی

دسترسی و حدود اختیارات متنوع و با تفضیل زیاد

مدیریت انواع طرح‌های بیمه‌ای

زیرسیستم‌های راهکار جامع بیمه‌گری
زیرسیستم صدور

فرایندهای ثبت پیش‌نویس، استعلام حق بیمه و صدور و چاپ بیمه‌نامه و الحاقیه برای انواع محصولات بیمه‌ای از جمله اتومبیل (شخص ثالث و بدنه)، آتش سوزی، باربری، مهندسی، مسئولیت، عمر و سرمایه‌گذاری، عمر و حادثه انفرادی و گروهی، درمان انفرادی و گروهی، درمان مسافرتی، خاص (هواپیما، کشتی، پول در راه، پول در صندوق، اسب) در این زیرسیستم صورت می‌پذیرد.

زیرسیستم خسارت

این زیرسیستم کلیه مراحل و فرایندهای حوزه خسارت در بخش‌های خسارت مالی و جانی شامل اعلام حادثه، تشکیل پرونده، رسیدگی و پرداخت خسارت را به‌صورت مکانیزه پوشش می‌دهد. همچنین فرایندهای جانبی حوزه خسارت از قبیل کارشناسی، بازیافت در این زیرسیستم طراحی شده است. علاوه بر این فرایندهای تخصصی خسارت در رشته‌ درمان اعم از معرفی‌نامه، پذیرش اسناد و صورت‌حساب خسارت در دو حالت خودبیمه‌گر و از طریق تعامل با شرکت‌های ارزیاب خسارت در این بخش وجود دارد.

زیرسیستم‌ کارمزد

در زیرسیستم محاسبات کارمزد به‌محض صدور بیمه‌نامه، مطالبات کارمزد نمایندگی در سیستم حسابداری شناسایی و این موضوع موجب سهولت و افزایش سرعت پردازش فرایندهای مرتبط با کارمزد می‌شود. در این زیرسیستم قابلیت‌های زیر وجود دارد:

  •  پرداخت گروهی کارمزد
  •  اختصاصی‌سازی کارمزد بر اساس نوع شخصیت حقیقی و حقوقی
  •  اختصاصی‌سازی کارمزد بر اساس پوشش اتکایی بیمه‌نامه
  •   امکان تعدیل و اصلاح کارمزد پس از محاسبه و پرداخت آن
  • زیرسیستم ثبت اظهارنامه و گواهی ارزش‌افزوده شبکه فروش و کنترل و محاسبه کارمزد شبکه فروش بر اساس اطلاعات ثبت‌شده
زیرسیستم‌ مالی

زیرسیستم مالی سامانه جامع بیمه‌گری به‌گونه‌ای طراحی شده است که اثرات مالی هر فرایند در قالب اسناد حسابداری برخط در سیستم، مدیریت می‌شود و این موضوع باعث هزینه‌های جاری شرکت‌های بیمه به محض تحقق، شناسایی و قابل گزارش‌گیری باشد. سایر ویژگی‌های زیرسیستم مالی سامانه جامع بیمه‌گری عبارتند از:

  • تولید مکانیزه اسناد حسابداری با انجام عملیات بیمه‌گری
  • ساختار تفصیلی حدود اختیارات در انجام تمامی عملیات مالی
  •  زیرسیستم تعاملات بانکی برای مغایرت‌گیری و اخذ اطلاعات سامانه‌های بانکی بانک‌های عامل شرکت‌های بیمه
  • زیرسیستم ثبت وثایق نمایندگی
  • زیرسیستم حسابداری مشتمل بر تولید سرفصل‌ها و الگوهای اسناد حسابداری
زیرسیستم‌ اتکایی

مجموعه زیرسیستم‌ اتکایی شامل بخش‌های زیر است:

  • ثبت، کنترل و محاسبه صورت‌حساب‌های قانونی
  • ثبت، کنترل و محاسبه انواع قراردادهای قبولی موردی
  • ثبت انواع قراردادها و صورت‌حساب‌های قراردادهای قبولی گروهی
  • ثبت، کنترل و محاسبه انواع قراردادهای واگذاری موردی
  •  ثبت انواع قراردادها و صورت‌حساب‌های قراردادهای واگذاری گروهی اعم از قراردادهای نسبی و مازاد خسارت
  •  ثبت و کنترل ریسک‌های خطر مبتنی‌بر مناطق فاجعه‌آمیز
  •  ثبت و کنترل سهم نگهداری
  •  کنترل شرایط اتکایی به هنگام صدور بیمه‌نامه
APIهای بیمه‌گری الکترونیک

معماری سرویس‌گرای سامانه جامع بیمه‌گری، امکان اتصال برخط را از طریق وب‌سرویس با ارائه‌دهندگان و دریافت‌کنندگان خدمات و تعامل دوسویه به سایر سامانه‌ها فراهم می‌کند. سنهاب بیمه مرکزی، بانک‌های عامل شرکت‌های بیمه، عرضه‌کنندگان خدمات فروش الکترونیک بیمه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزیابی خسارت و سامانه‌های ارسال پیام کوتاه از این جمله هستند.

مهم‌ترین خدماتی که در بستر وب‌سرویس و در حوزه بیمه‌گری الکترونیک ارائه می‌شود، موارد زیر است: 

  • اتصال به آخرین نسخه سرویس‌های تخصصی و مشترک سنهاب بیمه مرکزی
  • سرویس‌های استعلام، صدور و چاپ بیمه‌نامه
  •  سرویس‌های استعلام اصالت بیمه‌نامه و پرداخت اقساط
  • سرویس استعلام وضعیت پرونده‌های خسارت
  • سرویس اتصال برخط به سامانه خودروسازان برای صدور بیمه‌نامه
  •  سرویس صدور بیمه‌نامه درمان مسافرتی
  • سرویس دریافت اطلاعات خسارت از شرکت‌های ارزیاب خسارت
  • سرویس‌های استعلام معرفی‌نامه، مشاهده و ثبت صورت‌حساب‌های درمانی
  •  سرویس اتصال به پایانه‌های فروشگاهی (PC-POS)
زیرسیستم‌ شبکه فروش

زیرسیستم‌ شبکه فروش تمامی مراحل ثبت درخواست، جذب، نگهداشت و ارزیابی ارکان شبکه فروش اعم از نمایندگی، کارگزاری، بازاریاب، دفاتر بازاریابی و ارتباطات شبکه فروش را به‌صورت مکانیزه مدیریت می‌کند و شامل قابلیت‌ها و امکانات زیر است:

  • ثبت درخواست، مصاحبه و آزمون
  • ثبت مجوزهای فعالیت موقت و مجوز بیمه مرکزی
  • ثبت اطلاعات شبکه فروش و چاپ قرارداد شامل نمایندگی، کارگزاری، بازاریابان، ارکان سازمان فروش، دفاتر بازاریابی و ارتباطات شبکه فروش
  • ثبت، کنترل و چاپ پروانه فعالیت
  • ثبت، مدیریت و آزادسازی وثایق
زیرسیستم‌های مکمل
  • زیرسیستم‌ اطلاعات پایه و داده‌های مشترک
  • زیرسیستم شکایات حقوقی
  • زیرسیستم مالی غیر بیمه‌گری