در دنیای پیوسته در حال تحول بیمه، نسل جدیدی آماده است که صنعت را به شکلی بیسابقه متحول کند، نسل هوش مصنوعی که در عصر دیجیتال متولد شدهاند و در حال ایجاد تغییرات گسترده در نحوه درک، دسترسی و استفاده از بیمه هستند.
این نسل، تاثیر عمیقی بر صنعت بیمه دارد که در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره شده است.
بیمهنامههای شخصیسازیشده در برابر بیمهنامههای سنتی
نسل هوش مصنوعی در تمام جنبههای زندگی خود بهدنبال شخصیسازی است. بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیمهنامههای سنتی، دیگر کارایی ندارند، زیرا نسل هوش مصنوعی خواستار راهحلهای بیمهای متناسب با سبک زندگی و نیازهای خاص خود هستند. از طریق قدرت هوش مصنوعی و تحلیلهای کلان داده، شرکتهای بیمه میتوانند سیاستهای فوقالعاده شخصیسازیشدهای را ارائه دهند که مطابق با ترجیحات، رفتارها و پروفایلهای ریسک فردی باشند.
دسترسی مبتنیبر فناوری
نسل هوش مصنوعی نسلی است که با فناوری زندگی میکند و نفس میکشد. آنها انتظار تجربههای دیجیتال بدون نقص و دسترسی فوری به اطلاعات را دارند و صنعت بیمه نیز مطابق با این نیازها در حال تغییر است. از چتباتهای مجهز به هوش مصنوعی که کمک فوری ارائه میدهند تا اپلیکیشنهای موبایلی که امکان مدیریت بیمهنامهها را در حال حرکت فراهم میکنند، شرکتهای بیمه در حال بهرهگیری از فناوری برای پاسخگویی به نیازهای متحولشده نسل هوش مصنوعی هستند. دوره کاغذبازیهای طولانی و تماسهای تلفنی خستهکننده رو به پایان است و جای خود را به پلتفرمهای دیجیتال شهودی داده که به مشتریان امکان میدهند در هر زمان و مکان با ارائهدهندگان بیمه خود تعامل داشته باشند. این دسترسی بهبودیافته نه تنها رضایت مشتریان را افزایش میدهد، که شفافیت و اعتماد بیشتری در صنعت ایجاد میکند.
پیشگیری بهجای جبران
برخلاف نسلهای قبلی، نسل هوش مصنوعی تاکید زیادی بر پیشگیری دارد تا جبران خسارت. با پیشرفتهای فناوری اینترنت اشیا (IoT)، شرکتهای بیمه میتوانند راهکارهای نوآورانهای ارائه دهند که به جلوگیری از خسارات کمک کند. از دستگاههای هوشمند خانگی که خطرات احتمالی را شناسایی میکنند تا فناوریهای پوشیدنی که سبک زندگی سالمتری را ترویج میکنند، نسل هوش مصنوعی در حال هدایت تغییرات بهسمت سیاستهای بیمهای است که برای مدیریت ریسک پاداش در نظر میگیرند. با پذیرش رویکردهای مبتنی بر پیشگیری، شرکتهای بیمه نه تنها میتوانند هزینههای مطالبات را کاهش دهند، بلکه میتوانند فرهنگی از توانمندسازی و مسئولیتپذیری در میان بیمهگذاران ایجاد کنند.
ملاحظات اجتماعی و محیطی
نسل هوش مصنوعی بهشدت به مسائل اجتماعی و محیطی اهمیت میدهند و از شرکتهایی که با آنها تعامل دارند، انتظار دارند که ارزشهای مشابهی را به اشتراک بگذارند. در پاسخ، شرکتهای بیمه بهطور فزایندهای ملاحظات اخلاقی و محیطی را در شیوههای کاری خود ادغام میکنند و با ارزشهای نسل هوش مصنوعی هماهنگ میشوند. از ارائه محصولات بیمهای پایدار که از ابتکارات دوستدار محیط زیست حمایت میکنند گرفته تا ترویج تنوع و شمول در سازمانهای خود. شرکتهای بیمه با نشاندادن تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکتی، نه تنها مشتریان جوانتر را جذب میکنند، که به تغییرات مثبت اجتماعی کمک میکنند و در این فرایند حسن نیت خود را اثبات و وفاداری بیشتری کسب میکنند.
اکوسیستمهای همکاریمحور
در عصر پیوستگی و بلاکچین، نسل هوش مصنوعی بر همکاری و راهحلهای مبتنی بر جامعه تاکید دارد. با شناخت این روند، شرکتهای بیمه در حال تشکیل شراکتهای استراتژیک و اکوسیستمهایی هستند که راهحلهای جامعتری را فراتر از محصولات سنتی بیمه ارائه میدهند. شرکتهای بیمه، ذهنیتی همکاریمحور را پذیرفتهاند که فراتر از کسبوکار اصلی آنهاست چه در قالب همکاری با شرکتهای فناوری برای توسعه راهحلهای نوآورانه اینشورتک و چه در قالب مشارکت با ارائهدهندگان خدمات سلامت محور که به ترویج طرحهای سلامت منتج میشود،. با بهرهگیری از تخصص جمعی متنوع، شرکتهای بیمه میتوانند راهحلهای جامعی ارائه دهند که نیازهای در حال تحول نسل هوش مصنوعی را برآورده کند و حس تعلق در بین مشتریان خود ایجاد کنند.
تاثیر نسل هوش مصنوعی فقط یک روند گذرا نیست؛ بلکه تغییری بنیادین است که صنعت بیمه را بهسمت بهبود تغییر میدهد. با پذیرفتن شخصیسازی، فناوری، پیشگیری، ملاحظات اجتماعی و همکاری، شرکتهای بیمه میتوانند با ترجیحات و انتظارات در حال تغییر نسل هوش مصنوعی تطبیق پیدا کنند و خود را برای موفقیت بلندمدت آماده کنند.
ریتون؛ در مسیر بسترسازی تحول دیجیتال در صنعت بیمه
صنعت بیمه بهواسطه تحولات فناوری و نوآوری، در حال خلق تجربههای جدید است. میتوان گفت که نسل هوش مصنوعی، پیشرو این تغییرات است که بیمه را بهجای یک شبکه جبران ریسک، به کاتالیزوری برای تغییرات مثبت در جامعه تبدیل میکند. در این مسیر، شرکتهای فعال در حوزه بیمه موظف هستند همگام و همسو با این تغییرات در ذائقه و خواست مشتریان حرکت کنند. بیشک اگر این مسیر به روالهای سنتی خود ادامه دهد، خیلی زود راهکارهای دیگری جایگزین خواهند شد که در این شرایط هم کاربران متضرر میشوند و هم کسبوکارها.
شرکت ریتون بهعنوان ارائهدهنده راهکارهای جامع نرمافزاری در صنعت بیمه که با مشارکت دو شرکت بیمه پاسارگاد و داتین فعالیت خود را آغاز کرده، و با تجربیات اندوخته قبلی، درصدد پاسخگویی به نیازهای کسبوکارها و بهبود تجربه مشتریان در استفاده از خدمات بیمه است.
این شرکت با توجه ویژه به مقوله هوش مصنوعی، دادهمحوری و توانمندسازی شرکتهای بیمه را در دستور کار خود قرار داده است. هدف ریتون این است که از این طریق، رضایت مشتریان خود را در تمامی لایهها به دست آورد و موجب شود که آنها در استفاده از خدمات بیمه با استفاده از فناوریهای نوین، تجربه دلچسبتری داشته باشند.