تحول دیجیتال در صنعت بیمه با شخصی‌سازی خدمات معنا پیدا می‌کند

روابط عمومی ریتون
پنل صنعت بیمه

حامد بهروز در رویداد آینده‌نگاری صنعت بیمه: تحول دیجیتال زمانی معنا دارد که خدمات متناسب با نیاز مشتری شخصی‌سازی شود

در پنل تخصصی «تحلیل نقش فناوری‌های کلیدی در تحول تجربه مشتری و تاب‌آوری صنعت بیمه» که در رویداد آینده‌نگاری منظومه فناوری بیمه از سوی سخنکده متن، سه‌شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد، حامد بهروز، مدیر توسعه کسب‌وکار و مدیر حوزه دیجیتال شرکت ریتون، با نگاهی راهبردی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه پرداخت و ابعاد مختلف این مسیر را تبیین کرد.

او با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان صنعت بیمه، این حوزه را «اقیانوسی آبی» توصیف کرد و گفت: «ما در ریتون دو راهبرد کلان را به‌صورت هم‌زمان دنبال می‌کنیم؛ نخست، بسترسازی برای تحول دیجیتال با رویکردی فناوری‌محور و دوم، تحول دیجیتال با تمرکز بر تجربه مشتری. به اعتقاد ما، تحول دیجیتال زمانی محقق می‌شود که خدمات کاملاً متناسب با نیاز و سلیقه مشتری شخصی‌سازی شده باشند.»

تحول دیجیتال فراتر از فناوری است

بهروز در ادامه با اشاره به تعریف جدید ریتون از مفهوم فراگیری مالی گفت: «صنعت بیمه یکی از اجزای کلیدی این تعریف است. ما تلاش کرده‌ایم با ایجاد زیرساخت‌های لازم، خدمات سفارشی‌سازی‌شده را در این حوزه توسعه دهیم. البته این موضوع نیازمند پیش‌نیازهایی است و تا زمانی که این زیرساخت‌ها فراهم نشوند، پاسخ‌گویی کامل به نیازهای مشتریان امکان‌پذیر نخواهد بود.»

مدیر حوزه دیجیتال ریتون همچنین تأکید کرد که تحقق تحول دیجیتال صرفاً به فناوری محدود نمی‌شود. او افزود: «در کنار فناوری، موضوعاتی مانند استراتژی، فرآیند و داده نقش اساسی دارند. همچنین، موفقیت این مسیر در گرو تغییر نگرش بازیگران اصلی صنعت بیمه، از جمله شرکت‌های بیمه‌گر و ارائه‌دهندگان خدمات فناوری است. همه این بازیگران باید با هم‌راستایی و هماهنگی عمل کنند تا بتوان به نتایج واقعی و پایدار رسید.»

پنل صنعت بیمه

از سرمایه‌گذاری فناورانه تا فرهنگ‌سازی دیجیتال

حامد بهروز در ادامه سخنان خود، بر لزوم نگاه سرمایه‌ای به تحول دیجیتال تأکید کرد و گفت: «تحول نباید به‌عنوان یک هزینه دیده شود، بلکه باید آن را یک سرمایه‌گذاری راهبردی برای آینده شرکت‌ها دانست. در این مسیر، ابزارهایی مانند بیمه‌گری خرد (Micro Insurance)، بیمه‌گری نهفته (Embedded Insurance) و بیمه‌گری باز (Open Insurance) می‌توانند به توسعه خدمات بیمه‌ای نوین کمک شایانی کنند.»

او با اشاره به مسیر تحول در شرکت ریتون عنوان کرد: «پیش از تأسیس ریتون، تمرکز ما بر حوزه هسته جامع بیمه‌گری (Core Insurance) بود، اما پس از آن، به‌سمت توسعه ساختارهای دیجیتال حرکت کردیم. اکنون در حوزه‌هایی مانند API، داده و بیمه‌گری دیجیتال فعالیت می‌کنیم تا بتوانیم خدماتی متناسب با ذائقه مشتریان ارائه دهیم و پوشش کاملی بر اکوسیستم بیمه داشته باشیم.»

در پایان، بهروز به یک نکته مهم اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: «موضوعاتی مانند دیپ‌فیک (Deepfake) ، جعل‌های دیجیتال و چالش‌های ناشی از آن‌ها، ما را ملزم می‌کند که فرهنگ‌سازی و آموزش را جدی بگیریم. اگر در این زمینه ظرفیت‌سازی صورت نگیرد، در آینده نزدیک با چالش‌های جدی اجتماعی مواجه خواهیم شد. برنامه‌ریزی برای توسعه مهارت‌ها و سواد دیجیتال در تمامی لایه‌های صنعت، از ضروریات امروز است.»

خلاصه ای از ویدیوی پنل را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید:

 

مطالب مرتبط
مطالب مشابه